صفحه اصلی / مقالات / سوتک، چشمه /

فهرست مطالب

سوتک، چشمه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 5 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

سوتک، چشمه \ češme-ye sūtak \ ، چشمه‌ای در گردنـۀ سوتک، واقـع در بلندیهـای خلنـو ـ آزادکوه و انتهای شمالی درۀ وارنگه‌رود. 
بهترین و آسان‌ترین راه دسترسی به این چشمه، از طریق روستای وارنگه‌رود، واقع در 70 کیلومتری شمال غربی کرج است. در انتهای روستای وارنگه‌رود، پیش از رسیدن به پلی که روی رودخانۀ وارنگه‌رود قرار دارد، راهی پاکوب وجود دارد که پس از 3 تا 4 ساعت کوه‌پیمایی سبک، به درۀ شیرکمر و خرسنگ ختم می‌شود و از طریق سمت شمال غربی یال سوتک به گردنۀ اول سوتک کوچک، در ارتفاع 200‘ 3 متری از سطح دریا می‌رسد. در اینجا، کنار پایگاه محیط‌بانی منطقۀ حفاظت‌شدۀ البرز مرکزی چشمه‌ای پرآب از زمین می‌جوشد که به چشمۀ سوتک معروف است. 
آب چشمه با شدت و سرعتی بیش از دیگر چشمه‌های مسیر بیرون می‌جهد و در میان انبوهی از بوته‌های بلند گلپر، فضایی مناسب را برای استراحت و شب‌مانی کوهنوردان پدید می‌آورد. 
از محل چشمۀ سوتک، پس از رسیدن به گردنۀ دوم سوتک، می‌توان تغییر مسیر داد و در جهتی که آزادکوه به‌خوبی دیده می‌شود، از کنار بـرکۀ یخچالی کمانکوه ـ سرماهو به سوی گردنۀ چورن رفت و پس از حدود 5 تا 7 ساعت کوهنوردی سخت، به قلۀ 400‘4 متری آزادکوه (شاهزاده کج‌گردن)، که سومین قلۀ مرتفع البرز مرکزی است، دست یافت. 
راه دیگر دسترسی به چشمۀ سوتک، از طریق روستای لالان واقع در بخش رودبار قصران به سمت قلۀ خلنو ست. این راه بسیار طولانی است و پیمودن آن حدود دو روز به طول می‌انجامد. سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: